Saturday, February 5, 2011

review: THE KING'S SPEECH [2010]

The King's Speech.Yeah, the first time i heard the title and then i saw the poster, i just berpendapat this must be a some kind of boring movie: mesti mengantuk kalau aku layan cerita ni. But man, don't the judge the book by its cover. This movie surprise me!It will be release in Malaysia's cinema on 17/2/2010 according to IMDb and yes, i've watchin it!

Movie nih menceritakan around 1925, mengambil tempat di England. Apa yang aku faham, masa tu adalah era King George V. Cerita dimulakan dengan King George V mengarahkan anaknya, Prince Albert Frederick Arthur George(panjang gile!),Duke of York yang dilakonkan oleh Colin Firth untuk berucap di London. Ini yang mendatangkan masalah kerana Albert ni 'Stammer' dalam bahasa kita panggil GAGAP. Can you imagine how hard it is?



Stammer bila depan ribuan orang.


Masalah gagap yang sangat teruk! Beliau hanya boleh bercakap dengan agak lancar to his daughters and his wife only. Kalau berjumpa dengan orang yang beliau tak kenal, memang tak boleh bercakap sampaikan merah2 mata nak paksa bercakap. Disesbabkan aku adalah sikit2 masalah ni, so aku tahu macam mana rasanya!

As a solution, his wife pun carikan beliau speech therapist, Lionel Logue [ Geoffrey Rush]. Bab nih yang interesting sebab aku tak pernah tahu macam mana speech therapist merawat pesakit.


Speech physical theraphy


Albert adalah anak kedua kepada King George V, so pabila King George V mangkat, abangnya Edward mengambil alih. Tetapi Edward, atas sebab tertentu menyerahkan takhta kepada Albert.So, bayangkanlah bila orang gagap jadi KING. Dari apa yang aku faham dari movie ni, King George adalah pangkat tertinggi di UK, dibawahnya ada Prime Minister. Macam malaysialah! But at this time, UK is controlling Australia, Ireland, Canada, dll + perang dunia baru nak bermula.

Great and interesting movie for me. As for you? I dont know. Aku bagi ★★★☆ for this movie.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...